Drepturi și obligații electorale în era digitală / 10 februarie 2025 (ediția 674)

Dezbaterea poate fi vizionată aici.
Subteme:
1. Principii pentru utilizarea tehnologiilor digitale în procesele electorale și respectarea drepturilor fundamentale
Decizia interpretativă a Codului de buna conduită în materie electorala privind tehnologiile digitale și inteligența artificială, adoptată de Comisia Europeana pentru Democrație și Drept la 6.12.2024
– Ce presupune votul liber într-o eră a tehnologiilor digitale din perspectiva libertății alegătorilor de a-și forma o opinie corectă?
– Ce implică asigurarea egalității de șanse din perspectiva utilizării tehnologiilor digitale și a inteligenței artificiale în campaniile electorale?
– Care ar trebui să fie măsurile statale pentru a stopa distribuirea de „deep fakes” politice – conținut generat de inteligența artificială pentru a influența alegerile și care încălcă libertatea alegătorilor de a lua decizii informate?
– Ce obligații au autoritățile publice și care este co-responsabilitatea actorilor privați pentru a asigura votul liber, egalitatea de șanse și stoparea manipulării electorale prin intermediul platformelor online?
– Sunt suficient de protejate drepturile fundamentale, democrația și statul de drept prin insuficienta normare privind utilizarea tehnologiilor digitale în procesul electoral?
2. Reglementările în materia electorală – legea 334/2006 privind finanțarea campaniilor electorale, OUG 1/2025 asigură legalitatea procedurilor electorale, ca premisă a votului democratic?
– Cât de importantă este îndeplinirea atribuțiilor de către avertizorii privind respectarea regulilor de transparență și conformitate în campania electorală ?
3. Decizia CCR 32/6.12.2024 – între democrația constituțională și democrația electorală
– A fost Curtea Constituțională ”gardianul” Constituției în ultima linie de apărare a procesului electoral? A avut sau nu dreptul, obligația și temeiul legal să o facă?
– A protejat sau nu o astfel de decizie drepturile electorale și statul de drept?
– A afectat sau nu decizia CCR dreptul la vot sau dreptul de a fi ales?
– În ce măsură nerespectarea regulilor stabilite prin legile în materie electorală pot justifica anularea alegerilor?
– Care este opinia Comisiei de la Veneția cu privire la obligativitatea deciziilor Curții Constituționale?
4. Raportul Comisiei de la Veneția privind alegerile și principiile pentru utilizarea tehnologiilor digitale în conformitate cu drepturile fundamentale în procesele electorale
– Ce este Comisia si care este efectul actelor pe care le emit (raport/aviz/decizie)?
– Care au fost opiniile Comisiei de la Veneția cu privire la situațiile în care se pot anula alegerile. din perspectiva standardelor europene și internaționale în materia dreptului constituțional?
– Se încadrează hotărârea CCR 32/6.12.2024 în standardele și condițiile menționate in raportul Comisiei în care este posibilă ca o Curte Constituțională să hotărască anularea alegerilor?
5. Rețelele sociale și campaniile electorale
– Tik-tok – o platformă periculoasă pentru drepturile electorale ? Dar celelalte ?
– ”Între a vorbi și a spiona: TikTok – o problemă de securitate națională” – o analiză a hotărârii Curții Supreme a SUA din 17.01.2025 privind constituționalitatea Legii de protejare a americanilor împotriva aplicațiilor controlate de adversari străini
6. Regulile stabilite de Uniunea Europeană pentru a preveni manipularea alegătorilor prin intermediul publicității politice online -un pas înainte
– Vor reuși modificările Regulamentului european privind serviciile digitale și Regulamentul european privind transparența și vizarea unui public-țintă în publicitatea politică să garanteze democrația, regulile statului de drept și drepturile electorale și dreptul la protecția datelor cu caracter personal ?
– Sunt necesare modificări legislative pentru o deplină implementare la nivel legislativ intern a standardului de protecție rezultat din reglementările europene, Regulamentul (UE) 2024/900 din 13 martie 2024, inclusiv cele din Recomandarea CM/Rec(2022)12 a Comitetului de Miniștri către statele membre privind comunicarea electorală și mediatizarea campaniilor electorale ?
– Noul cadru de reglementare al organizării desfășurării alegerilor din OUG 1/2025 acoperă suficient nevoia de protecție a drepturilor electorale și a respectării obligațiior electorale, raportat la reglementarile necesare în procesul electoral în privința utilizării platformelor online, a sistemelor algoritmice, a segmentării electoratului, a microtargetării, cât și a nevoii de coreglementare și de combatere a dezinformării ?
– Standarde europene pentru protectia datelor cu caracter personal atunci când se utilizează în publicitatea politică online tehnici de vizare a unui public-țintă sau de distribuire a unui material publicitar care implică prelucrarea datelor
7. Perspectiva CEDO asupra drepturilor electorale
– Interdependența dintre dreptul la alegeri libere garantat de art. 3 din Protocolul nr. 1 și art. 10 din Convenție ce garantează libertatea de exprimare
– Limitele libertății de exprimare în materie electorală în mediul online. Care sunt obligațiile și responsabilitățile politicienilor care utilizează rețelele sociale în scopuri politice și electorale, mai ales când e vorba de discursul instigator la ură ?
8. Cum arată viitorul?
– Ne îndreptăm spre transformarea treptată a alegătorilor și candidaților în ”identități virtuale” și ce implică aceasta din punct de vedere al viitorului reglementărilor în materie electorală pentru protecția drepturilor fundamentale ?

Prof. univ. dr. Mihai Şandru, Institutul de Cercetări Juridice ”Acad. Andrei Rădulescu”, Academia Română